Človeški odnos do zemlje pod našimi nogami je precej dvoumen. Ljudje se pogosto istovetijo ali poosebljajo s prstjo svoje domovine in hkrati je njihovo preživetje odvisno od njene rodovitnosti, a kljub temu jo prepogosto obravnavajo zgolj kot umazanijo. Tovrstno zanemarjanje tal je izrazitejše v tehnoloških conah, ne le na industrializiranih območjih, ampak tudi na področjih informacijskih in transportnih infrastruktur. Saša Spačal se v svojem novem umetniškem projektu Terra Xenobiotica posveča raziskovanju življenja v zemlji na letališčih. »Strupi pronicajo v zemljo in ustvarjajo nepoznana področja, ki zahtevajo drugačne vrste skrbnikov – tiste, ki znajo usmerjati in negovati, namesto tistih, ki nadzorujejo ali izkoriščajo,« pravi Spačal. »Ker človeštvo ostaja zataknjeno v neprestano vzdrževanih vzorcih vzletov in pristankov, se zamisel o končnem pristanku skriva v nepredstavljivo oddaljeni prihodnosti.«
Na razstavi so tri dela – biotehnološka kinetična instalacija Bralnik večnosti, vizualna podatkovna zbirka zemeljskih kromatogramov tal Nianse večnosti in filmski esej Vzdrževalni vzorci.
Instalacija Bralnik večnosti nagovarja občinstvo, da razišče kako nevidna roka t. i. “večnih kemikalij”, perfluoroalkilnih in polifluoroalkilnih snovi [PFAS], kot je teflon, prodirajo v prst na letališčih. Ključno umetniško delo je 86 kromatogramov tal nastalih iz zemlje, ki je postopoma onesnažena z naraščajočimi količinami PFAS snovi. Kromatogrami tvorijo vizualno bazo podatkov Nianse večnosti, nastalo za potrebe učenja nevronske mreže za prepoznavanje onesnaženja s PFAS na kromatogramih tal, ki metaforično simbolizirajo 86 let od prve naključne sinteze PFAS molekul. Instalacija obiskovalce vabi, da si izberejo kromatogram zemlje in ga namestijo na Bralnik večnosti, ki deluje kot sodobni orakelj. Optični bralnik, ki ga poganja umetna inteligenca, nianse kromatogramov sonificira, s čimer poziva nove generacije, naj naredijo korak naprej od obstoječe miselnosti, ki zemljo obravnava v okvirih oblasti in lastnine, ter jo prepoznajo kot večvrstno sorodstvo, ki nas podpira.
Film Vzdrževalni vzorci je nastal v sodelovanju s kulturno teoretičarko Alison Sperling in prikazuje distopični scenarij bližnje prihodnosti, kjer letališča še vedno obstajajo, vendar so brez funkcije. Delo raziskuje vprašanje onesnaženosti tal in prsti. Za prakso Saše Spačal je ključna prizemljitev – kako se in biti prizemljen – v vseh kontekstih besede na prostoru ikoničnega berlinskega letališča Tempelhof. Filmski esej preučuje zapletene in raznolike epistemologije sodobnih konceptov potovanja in identitete, ter predlaga nov model odgovornosti, skrbi in skrbništva.
Besedilo: Regine Rapp in Christian de Lutz [Art Laboratory Berlin], 2023
Postavitev Terra Xenobiotica je plod dveh umetniških rezidenc, ki jih je Spačal izvedla v letih 2019 in 2022 v Laboratoriju Rillig [Ecology of Plants, Institut für Biologie, Freie Universität Berlin] v sodelovanju z Art Laboratory Berlin, kjer bil projekt konec leta 2023 tudi premierno predstavljen.
Terra Xenobiotica, 2023
Saša Spačal
Znanstveno svetovanje: India Mansour, Institut für Biologie, Freie Universität Berlin
Instalacija in programiranje: Dmitry Morozov
Pomoč pri izvedbi: Flore Wormskamp
Zgodbarjenje: Alison Sperling
Montaža: Maja Andlovic
Zvočna kompozicija: Ah!Kosmos
Besedilo and kuriranje: Regine Rapp and Christian de Lutz
Umetniška produkcija and umetniška rezidenca: Art Laboratory Berlin
Umetniška rezidenca and znanstvena podpora: Rillig Lab | Plant Ecologies, Institut für Biologie, Freie Universität Berlin
Support: Berlin Senate | Department of Culture
Podpora razstave: Slowenisches Kulturzentrum – SKICA Berlin, Technische Universität Berlin, Berlin Science Week
Fotografije: Tim Deussen
Solo razstavi
Terra Xenobiotica, Zavod Projekt Atol, osmo/za, Ljubljana, Slovenija [04.10. – 18.10.2024]
Terra Xenobiotica, curators Regine Rapp and Christian de Lutz, Art Laboratory Berlin, Berlin, Nemčija [11.11.2023 – 4.2.2024]
Predvajanja Vzdrževalnih vzorcev
(In)Credible Research Conference, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Nemčija
Terra Xenobiotica, Zavod Projekt Atol, osmo/za, Ljubljana, Slovenija
Terra Xenobiotica, curators Regine Rapp and Christian de Lutz, Art Laboratory Berlin, Berlin, Nemčija