“Tkanina je prva arhitektura telesa; ščiti, zakriva in razkriva; nosi našo težo, nas ovije ob rojstvu ter odene v spanju in smrti.” – Ann Hamilton
Drage Zemljanke in Zemljani,
Upamo, da ste dobro!
Z delom Marie Curie in njenih sodelavcev na začetku dvajsetega stoletja je odkritje radioaktivnosti sprožilo velik znanstveni in tehnološki napredek. Vzporedno so se odvijale manj znane zgodovine pravne, socialne in čustvene odpornosti. Medtem so se ranljive družbene skupine borile in se še vedno borijo za preživetje.
Potem ko je sevanje povzročilo telesni propad Marie Curie, so ji v radioaktivni gozd sledili številni drugi. Vsak od njih je prispeval nove nauke za tiste, ki so preživeli. Leta 1928 so radijeva dekleta, tovarniške delavke, ki so barvale številčnice ur s samosvetlečo barvo, na sodišču začele svoj dolgotrajni boj za delavske pravice proti delodajalcem, ki jih niso obvestili o tveganju lizanja čopičev, namočenih v radijevo barvo. Leta 1945 je na Sadako Sasaki v Hirošimi padal črni dež radioaktivnega pepela. Deset let pozneje je Sadako v upanju na preživetje začela zlagati tisoč papirnatih žerjavov, kar je trajalo do zadnjega dne njenega življenja. Od leta 1950 rudarji urana Diné, znani tudi kot Navajo, neprostovoljno prakticirajo socialno in ekonomsko odpornost, medtem ko jim smrtonosni radioaktivni izotopi z zanimivim imenom radonske hčere še naprej povzročajo raka na pljučih.
Leta 1991, pet let po jedrski eksploziji v Černobilu, so v reaktorju številka štiri našli dvanajst vrst radiotrofnih gliv, ki proizvajajo melanin. Melanizirane glive presnavljajo radioaktivnost v energijo in uspevajo v enem najbolj toksičnih okolij, kar jih pozna človek. Le nekaj mesecev po tem, ko so jih oblasti evakuirale z izključitvenega območja Černobila, se je skupnost starejših žensk vrnila v edini dom, ki so ga poznale. Černobilske babuške kljub nevarni stopnji sevanja še danes živijo na tem območju. Zanje je moč pripadnosti močnejša od strahu pred radioaktivno nevarnostjo. Leta 2018 so bile radiotrofne gobe prvič poslane na Mednarodno vesoljsko postajo, kjer so jih preizkusili kot ščit pred sevanjem.
Radiotrofni fungarij je poklon (ne zgolj) ljudem, ki so trpeli in dali svoja življenja, da bi nas poučili o življenju v radioaktivni toksičnosti. Ko potujemo skozi gozd zgodovine, nam vsaka pot pripoveduje drugačno zgodovino. Ko se premikamo skozi trkajoče in prepletene prostore, čase in perspektive ljud in gliv, sledimo eni od radioaktivnih trajektorij, da bi poiskali znanje in zbrali zgodbe o zaščiti. Radiotrofni fungarij služi kot knjiga nege in oskrbe, ki povezuje zgodbe iz preteklosti v mreže za strašno prihodnost. Zamislite si glive, ki tvorijo ščite proti sevanju, rastejo v plašče, obrazne maske, odeje, šale in podobno, da bi zagotovile zaščito tistim, ki sta jih žrtvovala patriarhalni kapitalistični sistem in jedrski kolonializem. Podnebne spremembe in jedrska grožnja so neizbežne, preteklost radioaktivne škode pa je bila medtem že detonirana. Kaj se lahko naučimo? Kako ravnati?
Radiotrofni fungarij je raziskava v teku. Zanimajo jo načini zaščite življenj ljud in gliv pred škodljivim radioaktivnim in UV-sevanjem z razvojem simbiotskih medvrstnih odnosov, ki bi v spremenjenih podnebnih razmerah lahko prerasli v ščite in zatočišča.
Z ljubeznijo, ostanite varni,
Eona
MikoMitologije: Radiotrofni fungarij ali kako narediti plašč za Marie Curie, 2022
Saša Spačal, Kaitlin Bryson
Znanstvena podpora in svetovanje:
dr. Nina Gunde-Cimerman, dr. Polona Zalar, Barbara Kastelic-Bokal (Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta; Ljubljana)
Ana Gubenšek, mag. mikrobiol. (Center odličnosti InnoRenew CoE, Izola)
Pomoč pri izvedbi: študentje študijskega programa Mikrobiologija (Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta), v okrilju izbirnega predmeta Mikologija.
Video okolja in animacija: Matea Friend
Video raziskava in materiali: Kaitlin Bryson
Storyboard, animacija in montaža: Saša Spačal
Zvok: Saša Spačal
Betonski paneli: Andrej Škufca, Neja Zorzut, Igor Trunk
Izvedbeni načrt za špansko steno: Lovrenc Košenina
Konstrukcija španske stene: Jože Zajc
Produkcija: Uroš Veber, Tjaša Pogačar (Zavod Projekt Atol)
S podporo: Ministrstvo za kulturo, Mestna občina Ljubljana
Razstave
Raditrofni Fungarij ali kako narediti plašč za Marie Curie, X-center, Nova Gorica, Slovenija [December 2023 – Januar 2024]
Osnovni delci, kurator Marko Vivoda, Izis, Koper, Slovenija [Oktober 2023]
konSekvence ≡ Fragmenti možnega ekosistema, Galerija Velenje, Velenje, Slovenija [Marec 2023]
MikoMitologije: Radiotrofni fungarij ali kako narediti plašč za Marie Curie, kuratorica Tjaša Pogačar, Zavod Projekt Atol, Ljubljana, Slovenija [December 2022 – Januar 2023]